S’han retirat uns 16 nius prop de l’Eix Cívic de la Torreta, alguns dels quals pesaven més de 100 kg.

L'Ajuntament actua per controlar la població de cotorres al municipi

Última revisió 14-06-2023 14:15
14/06/2023

Fa anys que l’Ajuntament de la Roca del Vallès porta a terme diverses accions per mantenir la població de cotorres a ratlla. A través del Servei de Salut Pública i amb la col·laboració d’empreses especialitzades, s’han fet actuacions de control i seguiment per prevenir l’augment de la població d’aquesta espècie invasora. Així, se n’acaba de fer una altra a la Torreta, en la que s’han retirat 16 nius. Aquests suposen un perill perquè són molt grans i poden caure a la via pública i ocasionar danys materials o fins i tot personals. De fet, se n’han retirat alguns que pesaven més de 100 kg.

La cotorra de pit gris (o cotorra argentina) s’ha estès pel litoral català i el conjunt del litoral mediterrani en les últimes dècades. Degut a l’evolució de les seves poblacions, i als efectes que produeix, negatius, sobre la biodiversitat autòctona i sobre la societat, s’ha inclòs dins del decret estatal del catàleg d’espècies invasores. Les espècies incloses en aquest decret, són objecte de prohibicions, limitacions en la tinença i maneig, i les diferents comunitats han de marcar objectius i accions concretes pe seu control i eradicació.

En els últims anys la cotorra ha anat colonitzant espais urbans i periurbans, establint colònies de cria de 2-15 nius de mitjana, especialment col·locades en palmeres, pins blancs, cedres o plataners. En alguns indrets on aquesta espècie ha estat foragitada dels seus arbres preferits, però no han estat capturats els exemplars adults, han col·locat els nius en estructures artificials com antenes, enllumenats, grues, dipòsits, etc.

A la nostra població, s'ha instal·lat principalment a la zona de pins de la Torreta al costat de la cruïlla de c/Aragó amb c/Ramon i Cajal, amb els problemes que això ocasiona de molèsties a la ciutadania: ja siguin de salut pública (poden ser transmissors de malalties), dany als ecosistemes, i el perill de seguretat pel pes considerable dels nius.